52
FIRA DEL LLIBRE DE VALÈNCIA
DEL 20 D'ABRIL
A L'1 DE MAIG DE 2017
JARDÍ DE VIVERS
DE 11.00H A 14.00H     DE 17.00H A 21.00H
DEL 20 D'ABRIL
A L'1 DE MAIG

Vanessa Montfort: “Mentre es parla de conciliació familiar no es parla de conciliació per a una mateixa”

29-04-2017

La Fira del Llibre de València acull aquesta vesprada la visita de l’escriptora i dramaturga Vanessa Montfort (Barcelona, 1975) amb motiu de la publicació de la seua última novel·la Mujeres que compran flores. L’autora signa exemplars d’aquesta novel·la “addictiva, divertida, romàntica i honesta” que en sol set mesos va aconseguir la setena edició –ja va per l’octava-, i s’ha traduït a l’alemany i a l’italià. Montfort considera que les dones són hereves d’una revolució feminista que hui intenten posar en pràctica. “Per això no solament les lectores, sinó també els lectors se senten identificats amb la seua història, perquè tenen amigues i germanes que estan passant per ací. Ha connectat amb tots perquè no és una novel·la per a dones sinó sobre elles. És una discussió que es reprodueix en diferents llocs del món”, assegura l’autora, que ja prepara la versió teatral i avança que hi haurà una adaptació cinematogràfica.

Mujeres que compran flores (Plaza y Janés) és una història d’amistat entre cinc dones que es troben en un moment vital pel que fa al seu treball, els seus amants, els seus desitjos o la seua família. Després de la pèrdua de la seua parella, Marina s’adona que està totalment perduda perquè sempre havia depès d’ella. Per començar de zero accepta un treball provisional en una curiosa floristeria anomenada El Jardín del Ángel, on coneixerà a altres dones molt diferents entre si però amb el mateix anhel.

Montfort explica que els seus personatges són més arquetips que estereotips, “són espècies noves”. La revolució feminista va portar llibertat i això ha fet que les dones siguen molt diverses, com les seues protagonistes; unes són mares, unes altres trien la seua carrera professional, unes altres aposten per l’amor, però “sempre caminem corrent darrere de les nostres pròpies vides i la novel·la és una oda a la llibertat de donar-se recompenses”. En aquest sentit parla de Mujeres que compran flores com una novel·la social: “Les dones de la meua generació hem de pagar el deute dels drets adquirits, intentes ser la millor en tot i acabes fent truites d’ansiolítics”. Assegura que porten el “gen del sacrifici, que és educacional i generacional”. “Els meus personatges es passen la novel·la dient que necessiten temps per a elles mateixes. Mentre es parla de conciliació familiar, no es parla de conciliació per a una mateixa”, afirma. Veu necessari un debat social “perquè nosaltres tinguem una mínima qualitat de vida”.

L’escriptora assegura que no sabia res de flors abans d’escriure la novel·la. Va començar a indagar en el llenguatge florístic, que “era molt important al segle XIX”. “Totes tenen un significat i van a afectar al teu estat d’ànim”, afegeix. “Aquestes dones comencen a recompensar-se amb flors com a principi del seu alliberament”.

L’obra de Vanessa Montfort, llicenciada en Ciències de la Informació, s’ha traduït i estrenat a diversos països. En 1999 es va estrenar en el teatre durant la seua etapa universitària amb Quijote Show. Entre les seues obres dramàtiques destaca Flashback, La cortesia de los ciegos i Tierra de tiza, escrits per al Royal Court Theatre de Londres; El Galgo; Sirena Negra, portada al cinema per Elio Quiroga; La Regenta, versió lliure al costat de Marina Bollaín; i Delirium Literae. En el camp de la narrativa ha publicat Mitología de Nueva York, amb el qual va aconseguir el Premio Ateneo de Sevilla de Novela; La leyenda de la isla sin voz, Premio Ciudad de Zaragoza a la millor Novel·la; i El ingrediente secreto, guardonat amb el Premio Ateneo Joven de Sevilla de Novela. Com a directora i dramaturga ha portat a escena des d’òperes de càmera com Ángelus Novus fins a teatre fantàstic, com El hogar del monstruo, estrenada al Centre Dramàtic Nacional. Des de 2015 dirigeix la Companyia Teatral Fills de Mary Shelley, l’única formació a Espanya dedicada a aquest gènere. En 2015 funda la productora BEMYBABY FILMS amb el director Miguel Ángel Lamata, amb la qual ha produït el seu primer llargmetratge Nuestros amantes.

ORGANITZA

COL·LABORA

FOTOS

VIDEOS